Нам вдалося зустрітися і взяти інтерв’ю у ректора UJK, університету ім. Яна Кохановського в Кельцах, Prof. J. Semaniakа. Під час зустрічі ми отримали відповіді на найпопулярніші запитання абітурієнтів з України.
Інеса
Розпочався новий навчальний рік. Чи можете ви розповісти про плани університету на цей рік?
Prof. J. Semaniak
Так. Цей рік можна назвати роком історичним з точки зору розвитку університету. Розпочали ми його з пропозиції нашим студентам 40 напрямів навчання, зокрема кілька нових, незвичних для нашого університету, таких як факультет медицини та косметології, фізичного виховання та факультет права. Тепер можна з упевненістю сказати, що ми можемо запропонувати студентам одну з найкращих освітніх програм у науках соціальних, гуманітарних, вузького спрямування, природознавчих, економічних, науках про здоров’я та медичних.
Також цей рік є історичним для нашого університету, адже закінчилося будівництво нових навчальних корпусів та аудиторій. Ми можемо пишатися тим що практично 60% наших будівель це сучасні об’єкти, обладнані за останнім словом техніки з лабораторіями 21 століття. Для будівництва ми використовували фінансову допомогу Європейського Союзу, яка дала нам змогу інвестувати близько 340 мільйонів злотих, це приблизно 80 мільйонів євро, у створення нової інфраструктури.
Завдяки цьому вищу освіту, які ми пропонуємо студентам, рівно як тим, хто має польське походження, так і студентам із закордону, можна сказати, є втіленням усіх очікувань. І я вважаю, що маючи все необхідне для реалізації власного потенціалу, студенти нашого університету будуть поза конкуренцією, якщо йдеться про пошук роботи. Гарна вища освіта відкриє для них двері до будь-яких престижних лабораторій чи компаній.
Інеса
Дякую велике. Чи можете ви розповісти, яка зараз у Польщі ситуація з фінансуванням науки? Чи важко отримати дотації чи грант на власні наукові дослідження?
Prof. J. Semaniak
Якщо ж говорити про наукові дослідження, то ми очікуємо більшого від нашого уряду, але ситуація не погана і видно помітні покращення з кожним роком. Основним джерелом фінансування наукових досліджень у Польщі є дотація університету на так звані «статусні» дослідження і це джерела, які отримує університет для підтримки свого наукового потенціалу.
Ми можемо пишатися тим, що такі дотації за останні три роки зросли більш ніж на 20 %, що також є гарним свідченням нашої наукової складової. Ще одним джерелом фінансування наукових досліджень, крім тих, що фінансуються університетом, є дотації, одержувані від «Народного центру науки», які слугують насамперед для спонсорування державних проєктів, і протягом року – це квота, що дорівнює 1 110 000 злотих. Варто зазначити, що торік ця квота також зросла на 10% і ймовірно, що зростання триватиме й найближчими роками.
Джерелом фінансування проєктів аплікаційних досліджень та реалізованих у сприянні з державою є кошти «Народного центру досліджень та розвитку». Вони в кілька разів більші від тих, які має «Народний Центр Науки». Також ми здійснили в останні роки і будемо продовжувати здійснювати в наступні 4 роки – це програми фінансування науки при співпраці з виробництвом. Фінансування таких програм відбувається з так званих фондів Європейського Союзу. До речі, нові корпуси та лабораторії нашого університету були збудовані в основному завдяки фінансам саме цих фондів.
У наступні 4 роки ми плануємо витратити більше коштів на реалізацію програм спільних з різного роду виробництвами, і менше на власну інфраструктуру. Я вважаю, що співпраця науки і бізнесу в Польщі принесе свої плоди і, на відміну від інших фондів, у подібному зв’язку необхідність існуватиме завжди.
Завдяки цьому у нас будуть додаткові кошти на розвиток наукових проєктів з великим потенціалом для майбутнього промислового розвитку нашої країни. Звичайно, великою гордістю є все те, що пов’язано з участю в рамках такого проєкту Європейського Союзу як «Горизонт 2020». Це важливий проєкт у якому Польща бере участь на таких самих підставах, як і інші країни Європейського Союзу. Це великі джерела фінансування на реалізацію проєктів як суто наукових, так і тих, що пов’язані з підприємництвом. Також це проєкти фінансування можливості обміну кадрами та студентами в рамках науково-навчальних програм.
У зв’язку з цим для активних молодих людей з’являється можливість фінансування незалежно від віку. Як приклад наведу тут свою докторантку, яка цього року отримала грант на півтора річне перебування в інституті фізики в Стокгольмі, а це 280 тисяч злотих. Інший науковець із того університету, який у грудні захищатиме докторську роботу, виїжджає до Канади, а джерелом фінансування буде грант із польського боку в кількості 430 тисяч злотих або приблизно 100 тисяч євро.
Також у нас є державні проєкти, що слугують розвитку гуманітарних наук у рамках національного проєкту їхнього розвитку. Ми можемо пишатися тим, що наші історики та філологи, використовуючи невелике фінансування з боку Європейського Союзу, реалізовують величезні проєкти, вартість яких перевищує мільйони злотих, і роблять це у співпраці з державними та закордонними партнерами.
У підсумку нові програми уряду Польського, і взаємодія з Європейським Союзом сприяють розвитку науки і підвищенню фінансування вищої освіти. Що, я сподіваюся, протягом кількох років дійде до магічного рівня в 2% від НВП.
Думаю, зараз перебуваємо на правильному шляху, і тому той імпульс розвитку, який був створений під час інтеграції з Європейським Союзом, для нашого університету та інших закладів освіти дає змогу з упевненістю дивитись у майбутнє.
Але для того, щоб на цьому наголосити, варто сказати, що ми черпаємо свої сили з можливостей міжінституційного співробітництва не тільки на підставі міждержавних домовленостей, а й також і наших власних двосторонніх договорів. Наприклад, наша близька співпраця з центром досліджень у Церве в Швейцарії. Де наш університет керує одним із великих експериментів, який ангажує кілька досліджень з усього світу, зокрема, і з центру синхротронного випромінювання в Греноблі або з центром досліджень важких іонів.
Таких співробітництв дуже багато, у процесі яких відбувається обмін кадрами, що дає нам змогу проводити спільні дослідницькі проєкти, які дають можливість публікацій наших відкриттів на міжнародному рівні.
Інеса
З якими країнами університет співпрацює в рамках програми ЕРАСМУС?
Prof. J. Semaniak
Програма ЕРАСМУС – це програма, яка була створена в Європейському Союзі для того, щоб країни розвивалися головним чином через молодих та успішних людей. І скажу так – якщо говорити про кількість договорів з університетами в різних країнах Європейського Союзу, то їх зараз приблизно близько 60 у 20 країнах. Але як відомо деякі співпраці є більш ефективними.
Якщо говорити про студентів, які приїжджають до нас, то наразі їх найбільше з Іспанії та Італії, небагато студентів з Туреччини, але також є з Німеччини та Скандинавії. У цьому семестрі у нас таких студентів близько 36 осіб. Протягом року цей показник сягає ста осіб. Наших студентів трохи більше виїжджає на навчання в університети партнери. Як уже згадував це університети в Італії, Іспанії, Словаччині, Чехії та Німеччині. Також англійський напрямок зараз є дуже перспективним. На сьогоднішній день це поодинокі виїзди, але охочих стає все більше. Ця програма є ефективною формою обміну кадрами та студентами, яка деколи призводить до того, що виникають бажання залишитися в тій країні, в якій проходили навчання за програмою обміну.
Багато хто так починає сімейне життя, бо цілком можливо знайти кохання за межами своєї країни. Я пам’ятаю одну з наших студенток, яка була однією з перших, які виїжджали за програмою, 10 років тому в Італію. І вона вирішила, що після закінчення освіти в Польщі, вона переїде жити і створювати сім’ю в Італію.
Такі випадки трапляються і зараз, при чому як серед тих, хто залишає Польщу, так і серед студентів, які приїжджають і залишаються жити у нас. Щодо приїздів студентів із закордону та розвитку контактів з університетами інших країн, це є дуже важливим з точки зору того, що програма слугує насамперед тому, щоб відбути частину навчання в університеті партнерському та повернутись до свого університету із зарахованим семестром та отриманим міжнародним досвідом.
Будівництво стосунків, вивчення іншої культури дуже часто призводить до того, що по закінченню навчання можна почати свою справу в різних прошарках, культури чи бізнесу, використовуючи здобуті знання та маючи налагоджені ділові стосунки. Це є однією з головних цілей програми ЕРАСМУС + це офіційна назва програми. Але хочу сказати, що крім програми ЕРАСМУС +, використовуємо також наші контакти обміну студентами для того, щоб будувати такі позитивні відносини.
Намагаємося також шукати кошти на те, щоб у рамках державних проєктів знайти можливість обміну з іншими країнами, які не є членами Європейського Союзу. У майбутньому році будемо складати пропозицію, яка допоможе налагодити обмін студентами та співробітниками з такими країнами як Україна, Росія, Китай і США.
Інеса
Чи можете ви розповісти, чи є в університеті програми, які допомагають студентам знайти роботу?
Prof. J. Semaniak
В умовах польських і в умовах нашого університету ми маємо два головні центри, які є відповідальними за комунікацію студентів з навколишнім світом, що є доповненням усього, що відбувається в процесі навчання студентів. Ці центри діють при кожному напрямі навчання в нашому університеті, яке зараз проводиться і було підготовлено нашими співробітниками та затверджено в усіх необхідних інстанціях, з консультуванням експертів з комунікації із зовнішнім світом.
В університету є велика кількість зовнішніх партнерів. Здебільшого це підприємці та різні державні інституції. У зв’язку з цим можна сказати, що кожна програма навчання була консультована з експертами в тій галузі, якою займається напрямок навчання і сферою майбутньої роботи випускників наших факультетів. У зв’язку з цим наші студенти отримають максимальну практичну підготовку, яка відповідає всім очікуванням їхніх потенційних роботодавців.
Завдяки проходженню практики, ще в процесі навчання всі наші студенти мають можливість створення контактів з роботодавцями. Такі практики проходять як у перший рік навчання, так і протягом наступних трьох років навчання. Також практики проводяться і під час навчання на ступінь магістра. Ми маємо кілька таких невеликих проєктів, які були створені за фінансування Європейського Союзу для отримання студентами досвіду на підприємствах.
За участі в даних програмах підприємства та інститути отримують винагороду з боку нашого університету, а тому охочих узяти в ньому участь доволі багато. Не приховую, кількість місць для проходження практики такого роду була обмежена, а тому ми на конкурсних засадах обирали найкращих студентів. І можемо пишатися, що в деяких проєктах працевлаштування наших випускників, які пройшли через такі практики, було 70 % тільки в перший рік роботи, а це є високий показник.
У структурі університету ми 10 років тому створили академічне бюро кар’єр, цілями якого є, по-перше, збирання пропозицій на ринку праці та пропонування їх нашим студентам і випускникам, а також створення прямих контактів із роботодавцями. Наше бюро кар’єр також займається організацією різноманітних курсів, пов’язаних з допомогою пошуку роботи на ринку праці через самопрезентацію, написання правильного резюме.
Також влаштовуються різноманітні зустрічі та конференції, курси, які тренують уміння спілкування, не пов’язані лише з напрямом навчання. Це завдання, які виконує бюро кар’єр. Я сподіваюся, що у Вас буде сьогодні можливість особисто побачити наше бюро кар’єр.
Наразі при бюро кар’єр знаходиться академічний інкубатор підприємництва, заснований у співпраці з фондом академічних інкубаторів підприємництва. Це проєкт, який дає можливість використання та фінансування певних ідей студентів про заснування нових підприємств, коли вони є ще студентами або вже випускниками.
Ідея академічних інкубаторів підприємництва ґрунтується на тому, що студентам надається можливість започаткування своєї нової справи уникаючи процедури тривалої та заплутаної бюрократії та оформлення необхідних дозволів. Також студенти отримують доступ до всієї необхідної інформаційної бази, отримують всю необхідну юридичну та правову консультацію.
Наразі ми досягли того що академічне бюро кар’єр та академічний інкубатор підприємництва дуже тісно співпрацюють між собою, пропонуючи різні курси, пов’язані з започаткуванням власного підприємництва, та такі курси, які збільшують шанси знайти більш гідну роботу на ринку праці.
Звісно, що все це було створено великою кількістю проєктів, які вже кілька років фінансуються з коштів державних та Європейського Союзу, спрямованих на розвиток приватного підприємництва серед молодих людей. Насправді таких проєктів дуже багато, і вони всі відрізняються. У деяких проєктах студенти отримують якусь невелику дотацію на започаткування власної справи та управління.
Були в нас і такі проєкти в яких ця сума дорівнювала 40-60 тисяч злотих. Також є проєкти, які дають можливість фінансування таких фірм за посередництвом стартапів. У зв’язку з цим це два таких інститути, які спеціалізуються на тому, щоб проєкти подібного типу, що мають майбутнє, отримували все необхідне для початку розвитку під керівництвом наших студентів і випускників.
Звісно, не всі починання наших студентів є успішними, але варто зазначити, що доволі великий відсоток стартапів після кількох років вийшли на міжнародний ринок. Я сподіваюся, що з часом кількість успішних проєктів наших студентів буде тільки зростати, і ми докладемо до цього максимум зусиль.
Для нових проєктів ми маємо ще одну пропозицію, вже не пов’язану з функціонуванням у структурах нашого університету, але в рамках співпраці з кельтським парком технологій. Це проєкт, який розвивається завдяки президенту міста Кельце. Кельтський парк технологій, у структурах якого знаходиться інкубатор підприємництва, де зібрані великі можливості, пов’язані з відкриттям свого підприємництва, локального, юридичного та правового обслуговування, орендування всього необхідного. Це можливість для тих, хто після академічного інкубатора хоче розвивати свою справу далі та виводити її на новий рівень.
На сьогодні у співпраці з даним парком ми вже реалізували кілька таких проєктів. У них брали участь наукові кадри і студенти нашого університету. Ми можемо пишатися тим, що близько 70 фірм було створено протягом першого року роботи кельтського парку технологій.
Кілька років тому було засновано багато фірм нашими студентами і випускниками, і це впевнена дорога до того, щоб такі фірми створювалися і розвивалися. Звісно в пропозиціях бюро кар’єр і пропозиціях нашого академічного інкубатора підприємництва в нас є напрямок для наших студентів, які приїжджають з інших країн і теж мають ідеї, ми допоможемо їм реалізувати свої починання і потенціал, а також надамо необхідну допомогу і співпрацю.
Це може бути цікаво в аспекті, як уже казав, знання двох різних культур, можливості створення певних взаємовідносин міжнародних і створення своєї справи не лише на стику кордонів, а й за їхніми межами. Наука, молодість і освіта – це те, що дозволяє легко забути про ті кордони. Які існують між країнами. На території Європейського Союзу це вже робиться і хотів би щоб продовжувалося і поза ним.
Інеса
Дякую велике. І останнє питання. Як студенти з України можуть вступити до Вашого ВНЗ?
Prof. J. Semaniak
На таких самих умовах, як і інші студенти із закордону. Є можливість зарахування в нашій системі зарахування студентів з інших країн на ректорській основі або на платній основі. Перше, що необхідно зробити студенту, який хоче у нас навчатися, це зайти на нашу інтернет-сторінку і звернути увагу на інформацію, пов’язану з нашою системою зарахування в університет і нашими вимогами.
Також там можна знайти інформацію про факультети, опис всіх напрямків навчання в нашому університеті, крім інформації про навчальний заклад є опис і самого міста Кельце з точки зору саме студентів. На нашій сторінці можна знайти також інформацію і про повсякденне життя студентів у нашому місті та в нашому університеті.
У нас є два шляхи зарахування, в яких вказані терміни подачі документів до нашого університету. Для жителів Європейського Союзу у нас одні вимоги, для жителів інших країн трохи інші. Що стосується документів, необхідна наявність сертифіката, що підтверджує закінчення певного навчання і знання мови на достатньому рівні.
Список таких документів студенти можуть знайти на сайті нашого університету. Ну а найголовніше – це наявність бажання навчання в Польщі і в місті Кельце, і звісно ж в університеті імені Яна Кохановськего.
Думаю, що ті напрямки навчання, які пропонує університет і спосіб, у який ми приймаємо і сприймаємо наших студентів, які приїхали до університету, як і саме місто Кельце. Яке має все необхідне для життя і навчання, активності соціальної та спортивної, – все це можна тут знайти.
Тим часом у нас тут такий специфічний клімат, який створює атмосферу навчання в нашому університеті, яку я назвав би певною мірою сімейною. У зв’язку з цим стрес, пов’язаний із навчанням у новому місці, напевно, буде знижений. Також університет імені Яна Кохановськего – це один із 18 найсильніших університетів вищої освіти в Польщі. Це також важливий пункт під час вибору, який має говорити, що якщо Польща, то Кельце, а якщо Кельце, то університет імені Яна Кохановського.
І абітурієнтам, і їхнім батькам вкрай важливо вивчити особливості вищої освіти в Польщі та нюанси навчання в обраних університетах. Щоб батьки отримували якомога більше важливої інформації, Польська Громада й надалі публікуватиме цікаву інформацію про виші в Польщі та інтерв’ю з ректорами університетів.